erken boşalmaErken boşalma sorunu pek çok erkeğin yaşadığı cinsel sağlık sorunlarının başında gelir. Kişinin kaliteli ve sağlıklı bir cinsellik yaşamasını engelleyen bu durum özgüven kaybı, çekingenlik, kaygı gibi duyguları da beraberinde getirir. Çiftlerin ilişkisi olumsuz etkilenir. Erken boşalma sorununun çeşitli tedavileri mevcuttur. Uzman doktor denetiminde uygulanan tedavilerle erken boşalma sorunu kalıcı olarak çözümlenir. Kişi bu sayede mutlu, sağlıklı bir cinsel yaşamın yanı sıra hem partneriyle olan ilişkisini geliştirir hem de kendine güvenini geri kazanır.

Erken Boşalma Nedir?

Erken boşalma (prematür ejakülasyon) cinsel ilişki başlamadan veya başladıktan hemen sonra kişinin isteği dışında çok kısa bir sürede boşalması durumudur. Çiftler cinsel ilişkiyi ne kadar süre uzun tutar ve karşılıklı tatmin sağlarlarsa o denli ideal bir cinsel birliktelikten söz edilebilir. Erken boşalma bu durumu engelleyen ve partneri ve kişiyi mutsuz eden bir durumdur. Sağlıklı bir cinsel birliktelik yaşamayı engelleyen ve kişinin partneriyle ilişkisini olumsuz etkileyen erken boşalma sorunu kişide pek çok psikolojik (stres, kaygı, çekingenlik, utanma vb) soruna da yol açar ve hayat kalitesini ileri derecede bozar..

Erken Boşalma Belirtileri Nelerdir?

Erken boşalma sorununun belirtileri şunlardır:

• Erken boşalmanın düzenli olarak yaşanması: Erken boşalma sorunundan söz edebilmek için kişinin bu sorunu uzun zamandır yaşıyor olması ve cinsel hayatını ve partnerini etkiliyor olması gerekir. Her erkeğin yaşamında zaman zaman çeşitli faktörlere bağlı olarak erken boşalma sorunu görülebilir. Erken boşalma belirli bir süredir devam ediyorsa prematür ejakülasyon sorunundan söz etmek mümkündür.
  • Cinsel ilişki süresinin kısalığı: İlk cinsel deneyimle birlikte başlayan erken boşalma probleminde 1 dk altı problem kabul edilirken sonradan ortaya çıkan erken boşalma probleminde 3 dk altı problem kabul edilir. bununla birlikte kişi ve partnerin tatmini esastır. daha uzun olan ancak her iki tarafın yada taraflardan birini mutsuz eden süreler de problem kabul edilir.
  • Boşalmanın kontrol edilememesi: Erken boşalmada problem kişinin erken ve hızla gelişen boşalma refleksini kontrol edememesi ve isteği dışında  erken boşalmasıdır.

Erkeklerde Erken Boşalma Neden Olur?

Erken boşalma her erkekte farklı nedenlerle oluşabilir. Prematür ejakülasyon yaşayan kişilerin bu sorunu yaşama nedenleri şunlardır:

• Psikolojik nedenler: Stres, kaygı, bedenini sevmeme, kendini yetersiz hissetme, depresyon, cinsel taciz, psikolojik koşullanma gibi çeşitli psikolojik nedenlerin sonucu olarak erken boşalma yaşanabilir.
  • Tecrübesizlik: Kişinin cinsel deneyiminin az olması, performans kaygısı, tecrübe eksikliği hissetmesi gibi nedenlerle erken boşalma görülebilir.
  • Hormonsal nedenler: Testosteron hormonu eksikliği, hipofiz bezi hastalığı, hipertiroidi gibi hormonal nedenlerle erken boşalma sorunu görülebilir.
  • Nörolojik nedenler: Beyin damarlarıyla ilgili problemler, hipofiz beziyle ilgili sorunlar, geçirilen nörolojik hastalıklar erken boşalmaya sebep olabilir. Yine beyindeki bazı maddelerin salınımındaki dengesizlikler de erken boşalmaya neden olabilir.
  • Ürolojik nedenler: İdrar yolu enfeksiyonu, kronik prostatit, prostat kanseri, prostat büyümesi, sertleşme bozukluğu gibi ürolojik sorunlar erken boşalma için sebep teşkil edebilir.
  • Diğer nedenler: Başka hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların yan etkisi, geçirilen ameliyatlar, genetik faktörler, yasaklı madde kullanımı, düzensiz yaşam (uyku, beslenme bozuklukları) erken boşalmaya yol açan nedenler arasındadır.

Erken Boşalma Teşhisi Nasıl Konur?

Erken boşalma teşhisi konabilmesi için mutlaka bir ürolog muayenesinden geçmek gereklidir. Ürolog ile yapılan görüşmede kişinin şikâyeti dinlenir ve geçmiş hikâyesi alınır. Gerekli görülürse fiziksel muayene yapılır. Muayenenin amacı kişide erken boşalmanın tespiti ve nedeninin belirlenmesidir. Erken boşalma nedeninin tespitinde gerekli görülürse laboratuvar testleri yapılabilir. Nedenin belirlenmesinden sonra uygulanacak tedavi planı oluşturulur.

Erken Boşalma Tedavisi Nasıl Yapılır?

Erken boşalma tedavisi ürolojinin en zor konularından biridir. Erken boşalma tedavisinde öncelikle saptanabilen bir neden var ise onu tedavi etmek gerekir. kişiye özel tedaviler esastır. Kişide hangi tedavinin uygulanacağına konusunda uzman bir ürolog muayenesi sonrasında karar verilmelidir. Gerekli durumlarda birden fazla tedavi aynı anda uygulanabilir. Uygulanan erken boşalma (prematür ejakülasyon) tedavileri şunlardır:

• İlaçsız tedaviler: İlaçsız tedaviler; egzersiz, prezervatif kullanımı, krem ve spreyler gibi çeşitli çözümlerden oluşur.

* Erken boşalma için egzersiz: Kişinin cinsel ilişki sırasında uygulayabileceği ve boşalmayı kontrol edebilmesini sağlayan “Stop-Start” egzersizi ve kaslarını güçlendirmeyi hedefleyen “Kegel” egzersizi kullanılmaktadır. Kişi bu egzersizleri düzenli uygulayarak erken boşalma sorununu çözümleyebilir.

* Prezervatif kullanımı: Prezervatif penisin duyu hissini azaltarak boşalmayı geciktirebilir. Kişide hastalık kapma, hamile bırakma gibi kaygılar varsa prezervatifle bu kaygıların giderilmesi de sağlanabilir.

* Lokal anestezik etkili krem ve sprey kullanımı: Krem, jel ve sprey gibi ürünlerin direkt penise uygulanması penisteki hassasiyetin azaltılmasında etkin rol oynar. Erken boşalma sorunu yaşayan kişiler cinsel birliktelikten 15-20 dakika önce bu ürünleri uygulayarak erken boşalma sorununda çözüm sağlayabilirler. Ancak bu ürünler duyu hissini azalttıkları için bazı kişilerde ilişki kalitesini negatif yönde etkilemektedir.

• İlaç tedavisi: Erken boşalma için uygulanan ilaçlı tedavide düzenli kullanılan ilaçlar ya da sadece ilişki öncesinde kullanılan ilaçlar mevcuttur. Erken boşalma tedavisinde her gün düzenli alınan ilaçlar SSRI olarak adlandırılan depresyon ilaçlarıdır. bu ilaçların yan etkilerinden biride geç boşalmaya neden olmalarıdır. tedavide bu yan etkiden faydalanılarak kişinin boşalma süresini uzatmak amaçlanır. SSRI ilaçların amacı beyindeki vücutta mutluluk hormonu olarak da bilinen serotoninin miktarını arttırmaktır. Bu ilaçlardan bazıları düzenli kullanım gerektirirken bazıları ise ilşki öncesi gerektiğinde kullanılır.  Kullanılan ilaçları yan etkilerinden dolayı hangi ilacın,  nasıl ve ne kadar süreyle kullanılacağına konusunda uzman bir ürolog tarafından karar verilmelidir. Yine kişide saptanacak olan hipertroidi, hormonal dengesizlikler ve üriner enfeksiyon gibi durumlara yönelik ilaç  tedavileri planlanır.
  • Psikolojik tedavi: Erken boşalmanın nedeni psikoloji kaynaklıysa kişinin psikolojik tedavi görmesi çözüm sağlayacaktır. Uzman psikolog ya da psikiyatristler erken boşalma sorununda yardımcı olmaktadırlar.
  • Hormon tedavisi: Erken boşalma hormon bozukluğu kaynaklıysa hormon tedavisi uygulanarak çözüm sağlanabilir.
  • ESWT Şok dalga tedavisi: Erken boşalma sertleşme sorunuyla birlikte ise  ESWT şok dalga tedavisi uygulanarak sertleşme sorunu çözümlenebilir. Sertleşme sorununun çözümlenmesi erken boşalmayı da önleyecektir. Şok dalga tedavisi ortalama 6 seans uygulanan kolay, konforlu bir işlemdir.
  • Penise dolgu uygulaması: Penis başına uygulanan hyalüronik asit içerikli dolgu, penisin hızlı uyarılmasını engellemekte ve daha geç boşalmayı sağlamaktadır. Oldukça kolay bir uygulama olan hyalüronik asit dolgusu enjektörle penise direkt uygulanır. 15-20 dakikalık bir sürede ağrısız ve kolay şekilde işlem gerçekleştirilmiş olur.
  • Botulinum toxin enjeksiyonu: Boşalmaya neden olan kaslara (bulbospongioz kas) Botulinum toxin enjekte edilerek kaslar zayıflatılır. bu sayede boşalma refleksi daha geç ortaya çıkar ve kişi daha geç boşalır
  • Penis dorsal sinir neuromodülasyonu (radiofrekans uygulaması): Penis duyu sinirinin hassasiyetini azaltmayı amaçlayan bir tedavidir. lokal anestezi altında yapılan bir işlemdir.
  • Cerrahi tedaviler: Erken boşalma sorununda diğer tedavi yöntemleriyle çözüm sağlamak mümkün değilse cerrahi yöntem tercih edilir. Selektif dorsal nörotomi ameliyatı denilen uygulamada penisteki dorsal sinirlerin seçici olarak kesilmesi gerçekleştirilir. Penisin hassasiyeti dorsal sinirlere bağlı olduğu için dorsal sinirlerin selektif kesilmesi hassasiyetin azaltılmasını sağlar. Lokal anesteziyle yapılan kısa ve kolay bir ameliyattır. Selektif dorsal nörotomi ameliyatı erken boşalma sorununa kalıcı çözüm sağlar.

Erken Boşalma Çözümü Nasıl Sağlanır?

Erken boşalma çözümü için öncelikle bu durumun sebebini tespit etmek gerekir. Sebebi bulunduktan sonra çözüm için gereken tedavi uygulanarak erken boşalma sorunu sona erdirilir. Erken boşalma sorunu ile ilgili sosyal medyada bitki tüketimi, beslenme önerisi, macun, krem gibi karışımlar tavsiye edilmektedir. Doktor denetiminde ve onayında olmadan kullanılacak bu ürünler kişinin sağlığını bozabilir, başka hastalıklara davetiye çıkarabilir. Erken boşalma sorunu için deneyimli bir ürologla görüşerek çözüm planı oluşturmak en sağlıklı yoldur.

Sağlıklı Bir Erkek Ne Kadar Sürede Boşalır?

Erkeğin boşalma süresi kişiden kişiye değişen bir durumdur. Ülkeler ve coğrafi bölgeler arasında bile ayrım olabilmektedir. Ülkemizde sağlıklı bir erkeğin boşalma süresi ortalama 3-4 dakikadır. 1 dakikanın altındaki boşalma erken boşalma, 1-2 dakika arası kritik sınır olarak görülür.

Spermin Geç Gelmesi İçin Ne Yapılmalı?

Spermin geç gelmesi yani boşalma süresini uzatmak için doktora danışarak çeşitli yöntemler denenebilir. Bu yöntemlerin bazıları şunlardır:

* İlişki öncesi mastürbasyon: Cinsel ilişkiden 30 dakika–1 saat önce mastürbasyon yapmak ilişki sırasında boşalmayı geciktirebilir.

* Ön sevişme yapılması: Doğrudan cinsel ilişkiye geçmek yerine partnerle ön sevişme yapmak, cinsel ilişki sırasında boşalmayı geciktirebilir.

* Kegel egzersizi: “Stop-start” egzersizi de denilen Kegel egzersizi cinsel ilişki sırasında erkeğin boşalmaya yakın haldeyken kendini durdurması ve boşalma hissinin kaybolmasını beklemesidir. Kişi cinsel birliktelik sırasında 2-3 kez bu egzersizi yaparak boşalmasını geciktirebilir.

* Çift terapisi: Çiftler arasında başka konularda anlaşmazlık varsa çift terapisi alınarak ilişkideki sorunlar çözümlenebilir. Çiftlerin günlük yaşamlarındaki uyum ve mutluluk cinsel yaşamlarına da yansıyacaktır.

Mastürbasyon Erken Boşalmaya Yol Açar Mı?

İlişki öncesi yapılan mastürbasyon penisin hassasiyetini azaltmakta, kişinin heyecanını düşürmektedir. Bu nedenle erken boşalma sorunu olan bir kişi ilişki öncesi mastürbasyon yaparsa boşalmasını geciktirebilir.

Erken Boşalma Nasıl Önlenir?

Erken boşalma sorunu için mutlaka deneyimli bir ürologla görüşülmelidir. Sorunun kaynağı belirlendikten sonra tedavi için izlenmesi gereken yol sağlıklı bir şekilde planlanacaktır. Son yıllarda geliştirilen tedavi yöntemleriyle erken boşalma (prematür ejakülasyon) sorunu kolaylıkla ve kalıcı olarak çözümlenebilen bir durum haline gelmiştir.